Logotype_shape IT green

Minska stress och oro med hjälp av trädgården

Att ha en trädgård att fixa och dona i - eller bara sitta och vila i - är bra för oss alla.  I naturen och trädgården sjunker både blodtrycket och stressnivåerna och ditt fokus går till det naturliga som finns runtomkring dig.

För äldre och sjuka är det särskilt viktigt att ha tillgång till närliggande grönska. Man har sett att människor blir friska snabbare bara av att ha utsikt från ett fönster över naturen eller en trädgård.

I en stad eller förort stressas din urtida hjärna av bullrig stadstrafik, plingande telefoner, höga hus, hårda material och stora högljudda folksamlingar. Det är verkligen en väsentlig skillnad mot det vi är menade att uppleva; ljud av porlande vatten och fågelkvitter, vackra vyer och ett landskap som ger skydd och tillgång till mat.

Trädgården blir extra viktig i oroliga tider

I oroliga tider, som nu när Coronaviruset upptar de flestas tankar, är det särskilt viktigt att ta sig tid att göra sådant som får en att koppla av och varva ner.

Om man då och då försöker släppa tankarna och istället fokusera på något man gör, kan det leda till att den övergripande stressen och oron minskar. Att fixa i trädgården kan få bli en fristad där man tillåter sig själv att koppla bort tankarna på det som pågår i världen - om så bara för en stund.

Ta hjälp av din trädgård

Ta hjälp av din trädgård och se den tid du tillbringar där som en chans att varva ner och vila. Att rensa ogräs, gräva en ny trädgrop eller sätta potatis behöver inte bara vara ett jobbigt måste.  Försök att njuta av arbetet, lyssna på fåglarnas kvitter och glöm inte andas. Låt det få ta den tid det tar och stressa inte för att hinna klart.

Gör du lite varje dag får du både en lugn stund i det gröna samtidigt som du får motion, frisk luft och D-vitamin på köpet. Att vara i trädgården är en väldigt bra investering som kan hjälpa dig att minska stress, må bättre och öka motståndskraften mot sjukdomar.

Här kan du läsa mer om vad du kan göra i trädgården nu på vårkanten

så kan du ta dig tid för trädgården

Så hur kan du börja ta en stund varje dag för att trädgårdera? Lättare sagt än gjort kanske du tänker, det är alltid så mycket annat som ska hinnas med. Om du följer mina enkla steg så känns det förhoppningsvis lättare.
 
Gör så här:

  1. Gå ut i trädgården.
  2. Titta omkring dig och hitta något du vill göra i trädgården.
  3. Bestäm dig för att göra det i 5, 15 eller 30 minuter.
  4. Gå in för det du gör och tänk på hur det känns, luktar och ser ut  - och dröm gärna lite om hur bra det kommer att bli när du är klar.
  5. Om du börjar tänka på annat, styr lugnt tillbaka tankarna till det du sysslar med. Upprepa om det behövs.
  6. Avsluta när tiden har gått, oavsett hur långt du kommit. Pressa dig inte att göra klart även om det inte är så mycket kvar. 
  7. Slå dig ner på trappan med en kopp kaffe eller te. Känn dig nöjd med att du har tagit dig tid för dig själv idag.
  8. Upprepa nästa dag.

Till sist så hoppas jag att du och alla i din närhet får vara friska och krya.
Ta hand om dig! 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Tidigare inlägg

Etikettmoln